Mark Zuckerberg har rørt på sig, som så mange gange før, og denne gang bliver han personlig, MEN lad mig fortælle dig hvorfor…følg med her….

Mr. Zuckerberg skrev på Facebook i dag, at der kommer til at ske et skifte i 2018.
Ikke at vi ikke har prøvet det før med ændringer på algoritmer osv, men denne gang har tonen en anden klang (ihvertfald i mine ører).

FOKUS for 2018:

Hans holding er, at den tid vi bruger på Facebook skal bruges godt.

De har fået masser af feedback og gjort sig mange tanker, omkring at den personlige kontakt mellem mennesker er druknet i indhold fra firmaer, brands og social media.

I de sidste par år er det eksploderet med video og relevant indhold på Facebook, men det har haft den bagside at vi ikke længere connecter med dem vi holder af men primært ser indhold fra ovenstående.

Det vil Mark Zuckerberg gøre op med nu.

De mener, at hvis vi connecter med dem vi holder af og er i dialog med dem, så får vi en følelse af at være en del af en gruppe – vi bliver set og hørt. Det ved vi jo godt, et eller andet sted i forvejen, men det som han reagerer på, er at Facebook er kommet væk fra det som det startede op med…

At connecte mennesker!

Når vi ser videoopslag, artikler eller nyhedsopdateringer, så ser/læser vi passivt og går måske sjældent i dialog, men de har opfanget at når vi laver Live-video, så opstår der dialog fordi det er mere “aktivt” og du er med, lige her og nu.
Denne passitivitet vil Mark Zuckerberg væk fra og tilbage til dialog og føles af sammanehold.

Hvad sker der så nu?

De startede faktisk allerede sidste år med at køre ændringen ud men den kommer til alle i 2018.

  • Du vil komme til at se mere til dine familie og venners opslag og mindre fra virksomheder.
  • Der vil måske komme flere Live-videoer, da det som sagt skaber dialog.
  • Du vil formentlig opleve at blive indbudt til at klikke på “Se først” hos dem du følger (Hvis du klikker på knappen “Følger” på pc/Mac eller mobil, skal du klikke på Se Først og du får så disse opslag at se før andre)
  • Du vil måske opleve at flere vil bruge Chatbot i Messenger (Beskeder fra virksomheder kan sende dig direkte beskeder)

Uanset hvad, så vælger Facebook at gå efter det personlige og det er jo i og for sig rigtigt fint…det får bare konsekvenser for FB-sider som ingen dialog har.

Hvad kan du så gøre som virksomhed?

Som virksomhed på Facebook skal du til at sætte fokus på at få skabt dialog ved at få følgere til at tagge hinanden (trække dem ind i din “samtale”) eller ved at få dem til at tale sammen indbyrdes.
Facebook vil skønne det som personlig dialog og fremme det. Det kan lyde let men for mange kan det blive en kamp at få skabt dette.

Jeg ser det kun som et godt tegn, også selvom jeg ved at det bliver en hård nød for mig at knække – jeg tror ikke at nogen kan gå fri, bare sådan, men jeg kan ikke lade være med at tænke, at det netop er det jeg er fortaler for:

At være på de sociale medier med hjertet

Vi skal sørge for at være der som mennesker, uanset hvad vi sælger.
Vi skal turde vise hvem vi er.
Vi skal vise hvilke værdier vi har, så vores kunder føler sig trygge ved at handle med os.

Du skal være mere end velkommen på min Facebookside og skulle du tænke du gerne vil se mit indhold før andre, så klik endelig på “Følger” og vælg “Se Først”.

Med denne kommentar vil jeg sige Rigtig God Weekend.

Mange hilsner fra

Anja