Hvordan bruger du dem bedst muligt?

Du har sikkert set alverdens hashtags på Instagram allerede, og nogen giver mere mening end andre. Jeg vil give dig mit syn på, hvordan du bruger dem mest hensigtsmæssigt, så du får noget ud af dem.

Brand-Hashtag

Et vigtigt # for det har direkte relation til dit firma/dit brand.

I mit tilfælde bruger jeg altid #socialmediabyheart ved alle mine posts, og jeg har f.eks. også lavet #socialmediabyheartpåtur og det bruger jeg, når jeg er på tur ude i den store verden 🙂
På den måde samler jeg mine ture under dette hashtag.

Emne-
Hashtag

Tilknyt et emne til dine posts.

Har du en negleklinik, så kunne det f.eks være #nailpolish, #manicure, #shellac eller hvad der nu er relevant for dig og din business.

I mit tilfælde bruger jeg ofte #socialemedier, #iværksætter, “onlinemarkedsføring osv.
Jeg skifter lidt i mellem dem, og tilføjer hvad jeg synes er relevant – relevans er nøgleordet her.

Relations-Hashtag

Disse kan du bruge meget strategisk, og du kan gøre dig bemærket hvis du bruger dem rigtigt.

Et relationshashtag er typisk et event, en begivenhed, et firma eller et sted.
Har du en klinik, så deltager du måske på en særlig messe hvor det ville være relevant at bruge det hashtag der er
tilknyttet begivenheden. F.eks. #beautydays, #danishbeautyaward, #bryllupdk

Hvordan finder jeg så de hashtag?

Brainstorm og undersøg

  1. Gå på Instagram og begynd en brainstorme, hvor du taster en masse hashtags ind i søgefeltet.
    Tag et kig på dine konkurrenter/relationer og se hvad de bruger – bliv inspireret.
  2. Er det relevant for dig og din business?
    Skriv alle dem ned som umiddelbart er gode for dig, vælg en god håndfuld eller to ud, og undersøg så mere i dybden hvilke posts der er tilknyttet disse #.
    Du vil måske opdage at der er nogle du ikke vil relateres til – ud med dem.
  3. Du skal også være opmærksom på hvor stor en konkurrence der er på et givent hashtag – du kan risikere at du blot drukner i feedet.

Sprog

Skal det være dansk eller engelsk?

Der er virkelig delte meninger om dette, men jeg kan komme med min mening. Jeg bruger for det meste danske hashtags, men da jeg også arbejder med sociale medier og diverse platforme, kan det give mening at jeg bruger engelsksprogede hashtags.
Jeg oplever at når jeg gør det, så finder udenlandske profiler frem til mig, og dem er jeg ikke interesseret i da de ikke er min målgruppe, men det viser samtidig også at det virker.
Nogle ting lyder også bare bedre på engelsk end på dansk, men gør op med dig selv, hvad der ville virke for dig.
Er det danske kunder du vil connecte med, så sørg for at bruge nogle som de responderer på.

Vær kreativ

Hvor vil det være oplagt at flashe dit brand-hashtag?

Her vil svaret være: alle steder hvor det er relevant (ret gennemgående tema 😉 ) Men vær også kreativ hvis du har en salon, en butik eller afholder events.
Eksempler:
Skriv det med læbestift og snup et foto.
Bestil krus med dit hashtag på.
Skriv det på spejlet i din salon.
Få evt. lavet små klistermærker, som du kan sætte på visitkort eller lignende.

Gør det Insta-venligt, for så vil folk dele det med et smil på læben.

Brug det aktivt

Der er ingen tvivl om, at hvis du vil blive lagt mærke til, så skal du være aktiv.
Kommenter på de opslag som evt. bruger samme hashtags.
Sørg endelig for at svare på kommentarer på dine egne opslag – svar på spørgsmål.

Jo mere du er om dig, jo mere vil der komme interesse omkring dig.

Flere tips? Skriv dig op lige her!

* skal udfyldes